W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Płużnica Edukacja, współpraca, rozwój

Zmiany w edukacji

W cieniu „Strajku szkolnego” trwają prace związane z przygotowaniem naszych szkół do nowego roku szkolnego. Znamy już wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Jej wyniki szerzej zostały opisane w artykule i raporcie do których link znajduje się poniżej. Większość rodziców i nauczycieli jest za wariantem dwóch szkół I-VIII. Z kolei największa grupa uczniów chciałaby, aby zostało tak jak jest obecnie. Najważniejsze są dla nich relacje z koleżankami i kolegami oraz nauczycielami.

Przeczytaj również:

- Podsumowanie badania: https://pluznica.pl/artykul/79/3018/podsumowanie-wynikow-badania-dotyczacego-edukacji

- Pełen raport: https://pluznica.pl/artykul/79/3020/opinie-o-edukacji

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Utworzenie dwóch szkół I-VIII da możliwość wzięcia przez nauczycieli danej szkoły pełnej odpowiedzialności za cały etap nauczania. Obecnie wciąż widoczny jest podział nauczycieli na tych z byłego gimnazjum w Nowej Wsi Królewskiej i tych z byłej szkoły podstawowej w Płużnicy. Przez ostatnie lata, każda z tych szkół wykształciła inną kulturę organizacyjną i inne podejście do pracy z uczniami, gdyż do tych szkół chodziły inne wiekowo grupy dzieci. Teraz te kultury zostały połączone, czego naturalną konsekwencją jest wzajemne porównywanie metod pracy wśród nauczycieli. Gdy dziecko od I do VIII klasy będzie chodziło do jednej szkoły, istnieje szansa, że zespół nauczycieli na bieżąco będzie wymieniał się informacjami dotyczącymi procesu nauczania, tak, aby jego efekty były jak najlepsze. Ponadto wariant ten w przypadku części uczniów skróci czas dojazdu do szkoły.

Wśród minusów tego rozwiązania jest zwiększenie liczebności niektórych oddziałów. Gdy uczniowie z danego rocznika chodzą do jednej szkoły, łatwo ich podzielić na 2 czy 3 równe oddziały. W przypadku podziału gminy na dwa obwody, nie da się zapewnić takiej samej liczby uczniów w poszczególnych rocznikach w szkole w Płużnicy i w Nowej Wsi Królewskiej. Najbardziej równomierny podział przedstawiony został w poniższej tabeli.


Tabela w wersji pdf

W przypadku przyszłorocznych klas V, gdyby uczniowie chodzili do jednego budynku, powstałyby 3 klasy po 24 uczniów. Przy podziale na dwie szkoły, w Nowej Wsi Królewskiej wypada 41 uczniów, a w Płużnicy 31 uczniów. Też tworzymy trzy oddziały, jednak w Nowej Wsi Królewskiej oznacza to zmniejszenie liczby uczniów w klasach do 20 i 21 uczniów, a w Płużnicy będzie jeden duży oddział. Podobne dysproporcje występują w przypadku przyszłorocznych klas VI. Odział w Płużnicy będzie liczył 22, a w Nowej Wsi Królewskiej 30 uczniów. Istnieje oczywiście możliwość przejścia części uczniów z jednej szkoły do drugiej i wyrównanie w ten sposób liczebności poszczególnych oddziałów, wymaga to jednak znalezienia się odpowiedniej liczby chętnych osób i możliwości zapewnienia im dowozu. W przypadku innych roczników, przeniesienie dziecka z jednej szkoły do drugiej będzie możliwe, tylko w sytuacjach, gdy korzystnie wpłynie to na liczebność klas.

Wstępnie zakładamy, że do każdej ze szkół uczniów dowozić będą trzy autobusy. Szkoła w Płużnicy rozpoczynać będzie zajęcia o godzinie 8:00, a szkoła w Nowej Wsi Królewskiej o godz. 8:30. Dyrektor szkoły dokonała już również wstępnego przydziału godzin lekcyjnych dla nauczycieli. Dwunastu z nich będzie miało zajęcia w dwóch szkołach, jednak dojazdów będzie mniej niż w obecnym roku szkolnym. Wynika, to z tego, że nauczyciele przedmiotów z większą liczbą godzin (języka polski, matematyka, nauczanie początkowe) będą pracowali tylko w jednej szkole, a dojazdy dotyczą nauczycieli uczących przedmiotów z mniejszą liczbą godzin (przyroda, geografia, biologia, historia, itd.).

Edukacja przedszkolna. Równolegle z planowaniem organizacji pracy szkół, trwa określanie docelowej struktury przedszkoli. Niestety w wyniku konieczności wykonania projektu zamiennego budynku przedszkola w Płużnicy, termin zakończenia inwestycji został przesunięty na październik 2019 r. Ze względu na określone we wniosku o dofinansowanie wskaźniki, nowe przedszkole będziemy mogli uruchomić dopiero w kolejnym roku szkolnym, t.j. 1 września 2020 r. Dlatego, w roku szkolnym 2019/2020 w dalszym ciągu funkcjonowały będą świetlice opieki dziennej w Płużnicy i Orłowie. W Wiewiórkach dalsze prowadzenie zajęć uzależnione jest od liczby dzieci. Natomiast, w Płąchawach i Nowej Wsi Królewskiej utworzone zostaną oddziały przedszkolne. Każdy z nich będzie liczył 18 dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Mamy na ten cel dotację z Unii Europejskiej. Realizacja projektu rozpocznie się w czerwcu 2019 r. i wtedy rozpocznie się rekrutacja do tych przedszkoli.

Żłobek. W zeszłym roku, gmina Płużnica rozpoczęła świadczenie usług opieki nad dziećmi do lat 3. Obecnie tzw. „małe żłobki” działają w Płużnicy, Płąchawach i w Nowej Wsi Królewskiej. Widać, że rośnie zainteresowanie tą formą opieki, dlatego przygotowujemy wniosek o dofinansowanie budowy żłobka w Płużnicy. Projektujemy go w sąsiedztwie budowanego przedszkola. Ma on zapewnić miejsce dla 32 dzieci. Jeżeli otrzymamy dotację na budowę i dwuletnie funkcjonowanie żłobka, jego uruchomienie planowane jest 1 września 2021 roku.

Edukacja. Opisane przeze mnie kwestie dotyczą głównie spraw organizacyjnych funkcjonowania szkół, przedszkoli czy żłobków. Zachęcam jednak uczniów, rodziców, nauczycieli i opiekunów do refleksji także nad tym, czego i jak uczymy w naszych placówkach, jak również w naszych domach? Na początku marca wspólnie z dyrektorkami i nauczycielkami uczestniczyłem w wykładzie Dušanki Kosanović p.t. „Od posłuszeństwa do odpowiedzialności”. W swoim wystąpieniu mówiła, że nie chodzi o to, aby nauczać dzieci. Powinno się stworzyć relację uważności, aby umożliwić dzieciom uczenie się. Ponadto ważne jest to, aby integralność uczniów i nauczycieli nie była naruszana. Przypominała również, że to osoba dorosła zawsze jest odpowiedzialna za relację z dzieckiem

Dziękuję Justynie Jankowskiej za pomysł zorganizowania wyjazdu na to seminarium. Cieszę się, że tak liczna delegacja z gminy Płużnica wzięła udział w tym wydarzeniu. Wiem, że dla części osób, było to duże przeżycie. Jednocześnie zachęcam Państwa do zapoznania się z działalnością stowarzyszenia FamilyLab: http://www.family-lab.pl, która promuje w Polsce filozofię Jespera Juula, duńskiego terapeuty rodzinnego i pedagoga.

Marcin Skonieczka
Wójt Gminy Płużnica