W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Płużnica Edukacja, współpraca, rozwój

„Czas na refleksję”

smykWspółczesny świat i otaczająca rzeczywistość z jednej strony jest niezwykle ciekawy i interesujący, z drugiej jednak trudny, budzący niepokój, a czasem nawet rozczarowanie. Nie ulega wątpliwości, że wychowanie musi opierać się na wiedzy o wartościach.



William Jemes powiedział, że: „Aby zmienić czyjeś życie zacznij natychmiast. Zrób to spektakularnie”, dlatego czując ciężar odpowiedzialności za wprowadzenie młodego człowieka w uniwersalny, zgodny z tradycją, kulturą i aprobowany przez społeczeństwo system wartości, z zadowoleniem przyjęłyśmy zaproszenie do udziału w pilotażu programu
„ Etyka nie tylko dla Smyka”.
Na wstępie naszej przygody ze „Smykiem” wnikliwie zapoznałyśmy się z otrzymanymi materiałami i już w tym momencie uznałyśmy słuszność podjętej decyzji. Przewodnik dla nauczyciela - realizatora jest opracowany rzeczowo, konkretnie, a zagadnienia z zakresu etyki zaprojektowane są w sposób czytelny. Interesujące scenariusze w przyjazny sposób przybliżają dzieciom zagadnienia etyczno-moralne, nie ujmując przy tym realizacji treści programowych.
 „Dzisiaj były super zajęcia”. „Lubię odgrywać scenki”. „Czy dziś będziemy rozmawiać
o wartościach?”, - przytoczone wypowiedzi dzieci jednoznacznie odzwierciedlają stopień ich zainteresowania i zaangażowania w projekt. Uczniowie aktywnie i bardzo chętnie biorą udział w różnego rodzaju ćwiczeniach, a podczas pracy wykazują się dużą pomysłowością - klasa Ia nawet opracowała „instrukcję obsługi swoich miejsc”. Zaproponowane ćwiczenia i zadania wywołują wśród dzieci entuzjazm, radość, zadowolenie, a czasami poruszenie i refleksję.
Mimo krótkiego okresu realizacji z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, że program „Etyka nie tylko dla Smyka” przynosi wymierne efekty. Zajęcia mają charakter interaktywny - dzieci uczą się poprzez działanie i przez to  chętnie organizują się w grupy i czynią to coraz sprawniej. Specyfika pracy spowodowała, że osoby, które charakteryzowała nieśmiałość, niekiedy wręcz wycofanie, uaktywniły się.  Z zadowoleniem obserwujemy, że w słowniku naszych uczniów pojawiają się nazwy uczuć, a na stałe zagościły określenia promowanych wartości: współpraca, odpowiedzialność, uczciwość, sprawiedliwość, prawdomówność, pracowitość oraz rzetelność. Nauczyciele z satysfakcją wysłuchują trafnych wniosków i refleksji uczniów, a spotkania i rozmowy z rodzicami o słuszności realizacji programu napawają jeszcze większym optymizmem. Chcemy, by młodzi ludzie byli kreatywni, sprawni, skuteczni i żeby ponosili jak najmniej porażek, dlatego już dziś wiemy, że nawet po zakończeniu pilotażu, Szkoła Podstawowa w Płużnicy nadal będzie korzystała  z programu „Etyka nie tylko dla Smyka”.