„Inicjatywa Obywatel”, czyli jak załatwić sprawę w urzędzie?
Departament Ewidencji Państwowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Departament Służby Cywilnej zachęcają do korzystania ze strony internetowej www.obywatel.gov.pl oraz infolinii 222 500 115. Narzędzia te mają służyć obywatelom uzyskaniu spójnej informacji jak załatwić sprawy urzędowe.
Strona www.obywatel.gov.pl zawiera opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np.: jak wyrobić dowód, paszport, prawo jazdy czy Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Ile to kosztuje, jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie się zgłosić. Struktura strony nie odzwierciedla podziałów resortowych, lecz systematyzuje usługi administracji publicznej według typowych zdarzeń życiowych. Wiarygodność opisów (kart) usług została zagwarantowana poprzez współpracę z merytorycznymi pracownikami ministerstw i jednostek podległych.
System informacji telefonicznej to rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod 222 500 115, dowiedzą się, gdzie załatwić swoją sprawę. System działa na poziomie KPRM (infolinia centralna – 222 500 115), a także na poziomie resortowym (33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich).
Więcej na temat inicjatywy: https://dsc.kprm.gov.pl/inicjatywa-obywatel