Rozmawiali o seniorach
W środę, 13 lutego w sali posiedzeń Urzędu Gminy w Płużnicy odbyła się narada z pracownikami projektu „Kluby Seniora w Gminie Płużnica”.
Narady odbywają się cyklicznie. Podczas spotkań uczestnicy rozmawiają o bieżącej realizacji projektu, dyskutują o pojawiających się problemach i wymieniają się doświadczeniami i spostrzeżeniami. Podczas środowego spotkania pracownicy mieli okazję poznać misję urzędu oraz dowiedzieli się jak wprowadzić ją w życie, zwłaszcza w kontekście seniorów. Misją urzędu jest pomaganie mieszkańcom i podnoszenie jakości ich życia.
Przypomnijmy, że w gminie działa obecnie osiem klubów seniora w miejscowościach Płużnica, Nowa Wieś Królewska, Błędowo, Mgowo, Wiewiórki, Uciąż, Orłowo i Wieldządz. Projekt realizowany jest w partnerstwie gminy i Towarzystwa Rozwoju Gminy Płużnica. Seniorzy będący uczestnikami klubu mają okazję skorzystać z szeregu działań wspierających, takich jak zajęcia z psychologiem, wizyty geriatry, zajęcia z rękodzieła, wyjazdy integracyjne i inne.
Uczestnicy spotkania rozmawiali o wielu pozytywnych efektach związanych z projektem. Seniorzy potrzebują, aby organizować ich czas wolny i pomóc w codziennym życiu. Dlatego gmina będzie kontynuować powstałą na bazie działań projektu politykę senioralną.
Chcemy, aby po zakończeniu projektu kluby nadal działały. Wykorzystamy do tego zakupione wyposażenie, a przede wszystkim zdobyte doświadczenie. Planujemy, że w kolejnych latach kluby będą współfinansowane ze środków budżetu gminy, a już na przełomie 2019/2020 roku będziemy ubiegać się również o wsparcie zewnętrzne. – mówi Elżbieta Wiśniewska, Kierownik Referatu Inicjatyw Społecznych i Promocji Gminy.
Podczas spotkania rozmawiano również o bieżących problemach i szukano dla nich rozwiązań. Główną niedogodnością zgłaszaną przez seniorów jest to, że muszą czekać na wyjazdy i zajęcia, co spowodowane jest zmianą terminów zaplanowanych wydarzeń i zakupów.
Dla zespołu realizującego projekt ważne jest, aby uczestniczy klubów byli zadowoleni z udziału w nim, ale również by spełnił on wszystkie wymagania umowy z Urzędem Marszałkowskim. Warto wyjaśnić, że opóźnienia w zakupach, organizacji wyjazdów rehabilitacyjnych czy integracyjnych nie wynikają ze złej woli pracowników. Pieniądze na realizację projektu otrzymujemy w transzach. By otrzymać kolejną należy skrupulatnie rozliczyć się z dotychczasowych działań i wydatków. Po złożeniu sprawozdania pracownicy Urzędu Marszałkowskiego sprawdzają nasze dokumenty. Jest to więc proces, który zajmuje czas i podczas którego pojawiają się pytania i problemy. Dlatego czasem mimo chęci nie zawsze udaje się zrealizować zadania zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. – dodaje Elżbieta Wiśniewska.