W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Płużnica Edukacja, współpraca, rozwój

Podsumowanie wyników badania dotyczącego edukacji

W gminie Płużnica dyskutujemy z mieszkańcami na ważne tematy. Jednym z nich jest edukacja. Obecnie jest tak, że dzieci od klasy 0 do klasy VI uczęszczają do szkoły w Płużnicy, a uczniowie klas VII oraz VIII chodzą wspólnie z ostatnim rocznikiem gimnazjalistów do szkoły w Nowej Wsi Królewskiej. W czerwcu zakończy się era gimnazjum i zgodnie z ustaleniami sprzed dwóch lat musimy uzgodnić jak ma wyglądać funkcjonowanie edukacji na poziomie szkoły podstawowej w gminie Płużnica od nowego roku szkolnego? 

Takie pytanie zadaliśmy zainteresowanym tym tematem osobom. Ankietę wypełniło 280 uczniów, 203 rodziców i 33 nauczycieli.

Do szkoły podstawowej w Nowej Wsi Królewskiej chciałoby chodzić 45%, a do szkoły podstawowej w Płużnicy 36% ankietowanych uczniów. 20% uczniów nie wskazało konkretnej lokalizacji. Podobnie większość rodziców (53%) chciałoby, aby ich dzieci chodziły do szkoły podstawowej Płużnicy, a 41% rodziców wybrało szkołę podstawową w Nowej Wsi Królewskiej. Również większość nauczycieli chciałaby pracować w Płużnicy (55%), a w Nowej Wsi Królewskiej 30%. 




Większość młodszych dzieci, z klas 0-III, chciałoby w dalszym ciągu chodzić do szkoły w Płużnicy. W klasie IV, co trzeci uczeń chciałby pozostać w Płużnicy, ale 55% uczniów chciałoby chodzić do Nowej Wsi Królewskiej. W wyższych klasach również największa liczba uczniów wybrała szkołę w Nowej Wsi Królewskiej.

Zdecydowana większość nauczycieli (64%) chciałaby, aby uczniowie od I do VIII klasy byli w tym samym budynku. Obecny system (uczniowie klas I-VI są w innym budynku niż uczniowie klas VII-VIII) chciałoby utrzymać zaledwie 6% ankietowanych nauczycieli. Wśród rodziców również najwięcej osób (52%) wybrało wariant I-VIII w tym samym budynku. Kontynuacji obecnego systemu chciałoby 20% rodziców. Łącznie jeden z wariantów zakładający przejście uczniów do innego budynku wraz z ukończeniem klasy III, IV albo VI wybrało 40% ankietowanych rodziców. Wśród uczniów preferencje są odwrotne. Jedynie 11% ankietowanych uczniów chciałoby, aby uczniowie klas I-VIII byli w tym samym budynku. Największa liczba uczniów (31%) jest za utrzymaniem obecnego systemu. Łącznie jeden z wariantów zakładający przejście uczniów do innego budynku wraz z ukończeniem klasy III, IV albo VI wybrało 54% osób. Co ciekawe, aż 19% uczniów wskazało, że nie ma to dla nich znaczenia.




Dla uczniów najważniejszą potrzebą jest zostanie w grupie tych samych znajomych w klasie co obecnie (147 osób, t.j. 52,5%). Dla 115 osób (41%) ważne jest, aby szkoła była blisko miejscowości, w której mieszka. Dla uczniów ważne jest również to, aby w nowym roku szkolnym uczyli ich ci sami nauczyciele co obecnie (109 osób, t.j. 39%), chodzić do szkoły przy której znajduje się odpowiednia sala gimnastyczna (107 osób, t.j. 38%) i mieć tego samego wychowawcę co obecnie (107 osób, t.j. 38%). Dla większości rodziców najważniejsze jest to, aby szkoła znajdowała się blisko miejsca mojego zamieszkania (120 osób, t.j. 59%) oraz czas dojazdu dziecka do szkoły był możliwie najkrótszy (96 osób, t.j. 47%). Potrzebę pozostawienia dziecka w grupie tych samych znajomych dzieci co obecnie wskazało 84 rodziców (41%). 



Z powyższych danych można wyciągnąć wniosek, że uczniowie mają inne potrzeby niż wskazują to rodzice i nauczyciele. Uczniowie chcieliby chodzić z tymi samymi koleżankami i kolegami oraz mieć tych samych wychowawców i nauczycieli. Kwestia bliskości szkoły i dojazdów jest dla nich ważna, ale nie najważniejsza. Rodzice wskazują podobne potrzeby, ale z naciskiem na bliskość szkoły i krótkie dojazdy. Wśród nauczycieli aspekt krótkich dojazdów i bliskości szkoły zdecydowanie dominuje. Na kwestie relacji z rówieśnikami, nauczycielami i wychowawcami wskazuje niewielu ankietowanych nauczycieli. Dzieci i młodzież preferują rozwiązania, w których młodsi uczniowie uczęszczają do innego budynku niż uczniowie starsi. Wśród rodziców zdania są bardziej podzielone, ale ze wskazaniem na dwie szkoły I-VIII. Nauczyciele zdecydowanie chcą dwóch szkół z klasami od I do VIII, ale co ciekawe, większość z nich chciałaby pracować w szkole w Płużnicy.

Jak widać, nie będzie łatwo podjąć decyzję w jaki sposób zorganizować edukację w naszej gminie w nowym roku szkolnym. Główny dylemat, który nasuwa się po analizie wyników ankiet jest taki, czyje potrzeby są ważniejsze? Czy wdrożyć rozwiązanie preferowane przez rodziców i nauczycieli czy też wybrać rozwiązania wskazywane przez uczniów? A może jest jakieś inne, kompromisowe wyjście? Zapraszam do dyskusji!

 Marcin Skonieczka
Wójt Gminy Płużnica