W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Płużnica Edukacja, współpraca, rozwój

Edukacja zdalna w Zespole Szkolno Przedszkolnym w Płużnicy

Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 19 do 25 maja 2020 r. Wykorzystano w nim formularz przygotowany przez Fundację Centrum Cyfrowe we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacją Szkoła z klasą, na potrzeby ogólnopolskiego badania, które miało miejsce  w kwietniu 2020 r. Badacze chcieli dowiedzieć się, z jakimi problemami mierzą się nauczyciele w czasie edukacji zdalnej.

Dyrekcję szkoły Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Płużnicy oraz władze gminy Płużnica nurtowały podobne pytania, dlatego postanowiono przeprowadzić podobne badanie. Wzięło w nim udział 36 osób.

Zdecydowana większość nauczycieli (97%) nie miała wcześniej jakichkolwiek doświadczeń z prowadzeniem edukacji zdalnej. Jedynie jeden nauczyciel (3%) wykazał, że wcześniej takim doświadczeniem dysponował. W pytaniu dodatkowym wyjaśnił: „Prowadzę kurs języka angielskiego online z dorosłymi słuchaczami w grupach 12 osobowych”.

Najczęściej stosowanym sposobem realizowania edukacji zdalnej było wysyłanie uczniom linków do lekcji online/materiałów, które są znajdowane w internecie. Ten sposób jako główną metodę wskazało 42% nauczycieli, a kolejne 56% posiłkowało się tą metodą. Nieznacznie mniej popularnym sposobem było przysyłanie uczniom informacji o stronach, które mają przeczytać i ćwiczeniach które mają wykonać (w zabranych do domu ćwiczeniach, zeszytach i podręcznikach). Ten sposób jako główną metodę wskazało 40% nauczycieli, a kolejne 43% posiłkowało się tą metodą.

Najrzadziej stosowanym sposobem realizowania edukacji zdalnej było nagrywanie lekcji video. Aż 97% nauczycieli odpowiedziało, że nie korzysta z tej metody. Większość nauczycieli nie stosowała metody wysyłania uczniom dokumentu z zadaniami na poszczególne dni (55%) oraz prowadzenia lekcji na żywo (52%).

Pytanie: W jaki sposób realizujesz edukację zdalną? Zaznacz każdą właściwą dla Ciebie odpowiedź.

W prowadzeniu edukacji zdalnej nauczycielom największe trudności sprawia czasochłonność całego procesu. Jako główny problem wskazało to 31% ankietowanych, a jako kwestię problematyczną, z którą sobie jednak nauczyciel radzi – 44%. Z kolei braki sprzętowe uczniów jako główny problem wskazało 22% osób, a aż 64% wybrało odpowiedź „To jest dla mnie problematyczne, ale radzę sobie”.

Najmniejsze trudności ankietowanym sprawiał dziennik elektroniczny i porozumienie z dyrekcją i innymi nauczycielami. Kolejno 92% i 78% nauczycieli wskazało, że ten problem ich nie dotyczy.

Pytanie: Co sprawia Ci trudność w prowadzeniu edukacji zdalnej?

Ankietowani nauczyciele raczej dobrze oceniają realizowanie edukacji zdalnej w swojej szkole. W skali od 1 do 10, gdzie 10 jest oceną najwyższą, najczęściej wskazywaną oceną było 8. Takiej odpowiedzi udzieliła prawie co trzecia ankietowany (28%). Z kolei średnia ważona wszystkich odpowiedzi ukształtowała się na poziomie 7,1.

Jeszcze lepiej ankietowani ocenili realizowanie edukacji zdalnej przez siebie samych. W skali od 1 do 10, gdzie 10 jest oceną najwyższą, również najczęściej wskazywaną oceną było 8. Z tym, że takiej odpowiedzi udzieliło ponad 40% ankietowanych, a średnia ważona wszystkich odpowiedzi wyniosła 7,7.

Pytanie: Oceń jak wygląda edukacja zdalna w Twojej szkole? W skali od 1 do 10, gdzie 10 jest oceną najwyższą? Zaznacz właściwą dla Ciebie odpowiedź.

Pytanie: A jak oceniasz jak Tobie idzie edukacja zdalna?  W skali od 1 do 10, gdzie 10 jest oceną najwyższą? Zaznacz właściwą dla Ciebie odpowiedź.

Większość ankietowanych nauczycieli (58%) nie potrafiła ocenić, czy będzie musiała powtórzyć z uczniami przerobiony zdalnie materiał. Kolejne 22% osób uznało, że takie powtórki nie będą konieczne, a pozostałe 19% ankietowanych twierdzi, że materiał trzeba będzie powtórzyć.

RAPORT_pełna wersja