Dożynki Gminno-Parafialne w Płużnicy
Tegoroczne Dożynki Gminno-Parafialne w Płużnicy odbył się 31 sierpnia. Dożynki to nie tylko uwieńczenie żniw, to również okazja do wspólnego kultywowania wiejskich tradycji oraz zabawy. To wydarzenie znaczące dla całej społeczności wiejskiej.
Tradycyjnie Dożynki rozpoczęły się Mszą Świętą w kościele pw. Świętej Małgorzaty w Płużnicy odprawioną przez ks. proboszcza Leszka Sudoła oraz ks. proboszcza parafii pw. Świętego Michała Archanioła w Błędowie Stefana Szajdę. Po zakończonej mszy na miejsce dożynek przeszedł barwny korowód. Następnie na scenie odbyło się uroczyste powitanie zaproszonych gości przez Wójta Gminy Płużnica Macieja Puchałę, głos zabrała również Przewodnicząca Rady Gminy Płużnica Dorota Wąż.
Po przemówieniu gospodarzy dożynek nastąpiło uroczyste przekazanie chleba dożynkowego z rąk tegorocznych starostów – Karoliny i Przemysława Piątek z Uciąża, którzy wspólnie z rodzicami prowadzą gospodarstwo pokoleniowe specjalizujące się w hodowli bydła, trzody chlewnej i produkcji roślinnej. Chleb dożynkowy został rozdany wśród gości przez Macieja Puchałę wójta gminy, starostów oraz radnych Rady Gminy Płużnica. Następnie głos zabrali zaproszeni goście. Jako pierwszy przemówił Marcin Skonieczka Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej następnie głos zabrała Gizela Pijar Wicestarosta Wąbrzeski.
Część oficjalną zakończono wręczeniem podziękowań za zaangażowanie w przygotowanie uroczystości dożynkowej. Wójt Gminy Maciej Puchała wraz z Przewodniczącą Rady Dorotą Wąż wręczyli podziękowania dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Płużnicy, Błędowie i Nowej Wsi Królewskiej, Kół Gospodyń Wiejskich w Błędowie, Płużnicy, Wieldządzu, Uciążu i Bielawach, Stowarzyszenia Nasza Wieś oraz Sołtysa sołectwa Płużnica.
Po oficjalnej części dożynek rozpoczął się program artystyczny, przygotowany przez Julię Maziarską uczennicę Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Płużnicy. Podczas trwania występu komisja konkursowa w składzie: Maria Banaszek-Dudzik, Łukasz Krauze oraz Milena Zielińska oceniła wieńce oraz kosze dożynkowe przygotowane przez sołectwa. Następnie Ochotnicza Straż Pożarna z Błędowa wraz z Młodzieżową Drużyną Pożarniczą przeprowadziła pokaz pierwszej pomocy. Kolejnym punktem był konkurs między sołecki poprowadzony przez Michalinę Redmerską, Sołtyskę sołectwa Płużnica. W konkursie wzięły udział cztery sołectwa. Najlepsza okazała się drużyna z sołectwa Czaple, tuż za nią na podium stanęła drużyna z Błędowa, III miejsce ex aequo przypadło drużynom z sołectwa Płużnica i Ostrowo.
Następnie przyszedł czas na wręczenie wyróżnień oraz nagród za konkurs na najładniejszy wieniec oraz kosz dożynkowy. Na scenie pojawił się Wójt Gminy Płużnica Maciej Puchała wraz z Przewodniczącą Rady Gminy Płużnica Dorotą Wąż. W konkursie na najładniejszy wieniec dożynkowy wzięło udział 5 sołectw. I miejsce zajęło sołectwo Wieldządz, nagrodę za II miejsce otrzymało sołectwo Czaple, III miejsce przypadło sołectwu Nowa Wieś Królewska. Sołectwo Płąchawy oraz Józefkowo otrzymały wyróżnienia za udział w konkursie. Do konkursu na najładniejszy kosz dożynkowy zgłosiło się 9 sołectw. Najładniejszy kosz przygotowało sołectwo Wiewiórki, II miejsce zajęło sołectwo Uciąż, na najniższym stopniu podium znalazło się sołectwo Bartoszewice. Wyróżnienia za przygotowanie koszty dożynkowych otrzymały sołectwa Bągart, Płużnica, Błędowo, Kotnowo, Ostrowo i Orłowo.
Dożynki to również atrakcje dla najmłodszych. Atrakcje dla dzieci odbywały się w dwóch strefach. W pierwszej najmłodsi uczestnicy uroczystości mogli skorzystać z dmuchańców. W drugiej strefie były zabawy z animatorami, malowanie twarzy, tatuaże brokatowe, bańki mydlane, popcorn oraz wata cukrowa. Dostępna była również szeroka oferta gastronomiczna. Swoje stoiska wystawiały lokalne Koła Gospodyń Wiejskich.
O godzinie 19:00 uczestnicy dożynek mieli okazje wysłuchać występu zespołu FOCUS. Na zakończenie zaplanowano zabawę taneczną, którą poprowadził DJ Replay. Tegoroczne dożynki zgromadziły setki mieszkańców, którzy wspólnie świętowali i bawili się. Przygotowanie dożynek to nie tylko zabawa, ale również ciężka praca, w którą jest zaangażowanych wiele osób. Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tak wspaniałej imprezy!