Budowa drogi ekspresowej S5 na odc. Wirwajdy – Nowe Marzy
Inwestorem jest Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Bydgoszczy oraz Oddział w Olsztynie.
Na załączonych rysunkach przedstawiono planowany przebieg wariantu W1A drogi ekspresowej S-5 na terenie gminy Płużnica o długości ok. 6,3 km.
Wariant przebiegu trasy wybrany do dalszej analizy przewiduje na terenie naszej gminy 4 przejazdy przez drogę ekspresową zgodnie z załącznikiem graficznym. Ponadto zaplanowano przepusty na istniejących ciekach wodnych, drogi serwisowe, zbiorniki retencyjno-infiltracyjne i szczelne do zbierania wód opadowych, przejścia dla zwierząt oraz zieleń drogową. W ramach zadania zaplanowano usunięcie kolizji z istniejącymi sieciami infrastruktury technicznej.
Zdjęcie
Zdjęcie
Zdjęcie 3
Zdjęcie 4
Zdjęcie 5
Zdjęcie 6
Zdjęcie 7
ODPOWIEDŹ GDDKIA W SPRAWIE DROGI EKSPRESOWEJ S-5
Gmina Płuznica wyjaśnia, że GDDKiA o/Bydgoszcz w odpowiedzi na nasz wniosek z dn. 19.03.2025 r. przekazała swoje stanowisko w kolejnych podnoszonych kwestiach:
- Połączenie DJ (dodatkowej jezdni) pomiędzy DG 070106C (km 33+640 bez przejazdu)
do DG 070133C (DG 040502C, km 34+200).
Odp. Po południowej stronie jest działka nr 89 obr. Błędowo, w odległości ok 350 m od drogi S5, należąca do gminy, na której jest zlokalizowana droga. Zapewnia ona połączenie DG 070106C
z DG 070133C.
- Połączenie DJ (dodatkowej jezdni) pomiędzy DG 070106C i DG 070104C.
Odp. DJ od strony południowej połączona z DG 070106C (km 33+640) i przebiegająca
w kierunku wschodnim, łączy się z działką nr 56 (km 33+000) obr. Błędowo, należąca
do gminy, na której jest zlokalizowana droga skomunikowana z DG 070104C.
Aby wykonać połączenie po stronie północnej i południowej DJ pomiędzy DG 070106C
z DG 070104C konieczne byłoby wykonanie przejścia dla zwierząt o parametrach takich jak pod trasą główną (21mx5m), co jest ekonomicznie nieuzasadnione jeżeli zapewniono dojazd do nieruchomości
z innych dróg publicznych.
- Połączenie DJ (dodatkowej jezdni) na wschód z drogi DG 96/9 w celu zapewnienia obsługi działek 97, 98, 96/3, 96/6, 96/11.
Odp. Wskazane działki mają tego samego właściciela i obsługa gospodarstwa jest zapewniona bezpośrednio z zaprojektowanej drogi poprzecznej DG 96/9
- Obsługa komunikacyjna działek nr 96/10 (przy DG 96/9) i 6/2,6/1 (przy DG 070133C).
Odp. Wskazane nieruchomości będą obsługiwane z dróg przy których się znajdują tj. gminnych lub dodatkowych jezdni. Na obecnym etapie szczegółowości opracowywanych materiałów do STEŚ,
nie lokalizuje się zjazdów, ale będą przewidziane w docelowym rozwiązaniu (projekcie budowlanym).
- Wydłużenie ekranów z 30+700 do 30+900.
Odp. Lokalizacja ekranów wynika z analizy akustycznej wykonanej na podstawie odpowiednich wyliczeń. W przypadku wykonywania ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, już na etapie projektu budowlanego, będzie wykonywana aktualizacja analizy akustycznej, która może zweryfikować lokalizację ekranów w tym obszarze. Aktualnie pozostaje bez zmian.
- Obiekt WS 36 (PZM) nie jest w ciągu drogi publicznej.
Odp. Lokalizacja obiektu 35+965 zapewnia skomunikowanie obszarów położonych po obu stronach drogi ekspresowej. Jest to droga gminna Gminy Grudziądz DG 040506C. Kolejne możliwe połączenie obszarów znajduje się w km 37+360, oraz 34+200.
- Realizacja drogi S5 w estakadzie na odcinku od DG 070106C do DG 040502C (DG 070133C), zmiana profilu podłużnego.
Odp. Realizacja obiektu o długości ok. 700 m w postaci estakady jest nieuzasadniona środowiskowo i ekonomicznie, dlatego nie ma takich możliwości.
Dodatkowo na etapie projektowania analizowano najlepsze warianty profilu podłużnego drogi ekspresowej, z których wynika że przebieg drogi w wykopie wynika z konieczności zapewnianie odpowiednich parametrów dla drogi ekspresowej. Właśnie parametry drogi wymagane aktualnymi przepisami technicznymi są kluczowe do kształtowania drogi w terenie. Ponadto koszty realizacji obiektu w ciągu drogi ekspresowej są wyższe niż obiektu nad droga ekspresową (wynika to z przekroju drogi) i wykonania robót ziemnych.