Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom
Korzystaj z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i nie daj się oszustom
- W okresie rozliczeń PIT oszuści częściej niż zwykle podszywają się pod urzędy skarbowe, Krajową Administrację Skarbową (KAS), Ministerstwo Finansów i pracowników tych instytucji.
- Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS i e-mail zawierające m. in. linki do stron internetowych, a także dzwonią, próbując wyłudzić informacje lub nakłonić do wykonania płatności.
- Pracownicy Ministerstwa Finansów ani urzędów skarbowych nie wysyłają takich wiadomości ani nie wykonują tego typu telefonów.
- Bezpieczne załatwienie spraw podatkowych gwarantują e-usługi KAS takie jak e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.
Fałszywe wiadomości SMS lub e-mail
Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, które dotyczą np. zwrotu podatku, konieczności dokonania korekty, aktualizacji danych, powiadomień z urzędu skarbowego. Wiadomości zachęcają do kliknięcia w niebezpieczne linki lub załączniki.
Otwieranie załączników do takich wiadomości, zamieszczonych w nich linków i wysyłanie odpowiedzi do nadawcy, jest niebezpieczne, ponieważ może spowodować zainfekowanie komputera albo przekazanie danych podatnika nieuprawnionym osobom.
Krajowa Administracja Skarbowa nie wysyła tego typu wiadomości. E-maile lub SMS-y wysyłane przez KAS, dotyczące otrzymania pisma w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), zawierają wyłącznie informację, że pismo czeka w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia otrzymują osoby, które wyraziły zgodę na e-korespondencję w e-US. Z e-korespondencji korzysta już ponad 2,5 mln użytkowników e-Urzędu Skarbowego. Pozostali podatnicy dostają dokumenty pocztą tradycyjną.
Podejrzane telefony
Oszuści dzwonią i próbują pozyskać takie informacje jak numer rachunku bankowego, numer PESEL/NIP, numer dowodu osobistego lub inne dane osobowe, loginy i hasła. Zdarza się, że namawiają do zapłaty podatku przez wpłatomat lub za pomocą BLIK.
Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie wykonują tego typu telefonów. Nie proszą o dane podatników w celu ich aktualizacji ani nie nakłaniają do dokonania płatności.
Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL, numer rachunku bankowego, adres zamieszkania w celu aktualizacji. Swoje dane można samodzielnie zaktualizować w e-Urzędzie Skarbowym. Dotychczas użytkownicy e-US zrobili to ponad 981 tys. razy.
Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-US.
Co robić w przypadku próby oszustwa?
W przypadku gdy podatnik dostał pismo, które budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Zachęcamy również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.