W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Gmina Płużnica Edukacja, współpraca, rozwój

Opinie o edukacji

Urząd Gminy w Płużnicy opublikował raport z badania ankietowego "Edukacja na poziomie szkoły podstawowej w gminie Płużnica". Dokument powstał na podstawie 516 ankiet wypełnionych przez uczniów, rodziców i nauczycieli. Jest on dostępny do pobrania na stronie www.pluznica.pl (https://www.dropbox.com/s/t5cncsx9iwk5kzu/Raport%20z%20badania%20ankietowego.pdf?dl=0)

Serdecznie dziękuję p. Mariannie Zakrzewskiej za opracowanie wyników trzech badań ankietowych (uczniów, rodziców i nauczycieli) i profesjonalne przygotowanie raportu! Jego analiza dostarcza bardzo wielu danych na temat tego jakie są oczekiwania poszczególnych osób w zakresie edukacji.

W poprzednim artykule dotyczącym edukacji, zamieściłem podstawowe wyniki ankiet dotyczące organizacji pracy naszych szkół w nowym roku szkolnym (link do artykułu: https://pluznica.pl/artykul/79/3018/podsumowanie-wynikow-badania-dotyczacego-edukacji). W tym, chcę podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi odpowiedzi na pytanie otwarte. 

Uczniowie poruszają w nim głównie drobne kwestie, które są dla nich ważne, a prawdopodobnie my dorośli niedostatecznie o nie dbamy. Pojawiają się tu następujące postulaty: sklepik szkolny, lustra w łazience, zamek w drzwiach w toalecie, sala wyciszeń, nowe krzesła i ławki. Pojawia się też kilka kwestii wymagających większych nakładów finansowych, takich jak lepsze toalety, winda czy sala gimnastyczna. 

Rodzice często piszą o zajęciach pozalekcyjnych i szafkach szkolnych. Pojawiają się również wypowiedzi dotyczące potrzeby przywrócenia zadań domowych, jak również postulaty utrzymania braku zadań domowych. Rodzice często też poruszali kwestie organizacyjne dotyczące pomysłu utworzenia dwóch oddzielnych szkół. 

Zarówno rodzice, jak i nauczyciele odnoszą się do pytań o finansowanie oświaty. Pojawiają się sformułowania "nie powinno porównywać się szkół do dróg", "(władze gminy) powinny dbać o dobro mieszkańców i nie zmuszać ich do wyboru między edukacją dzieci, a komfortem życia" czy "chcąc zbudować szkołę na odpowiednim poziomie, nie można ciągle na niej oszczędzać". Najczęściej występującym postulatem w wypowiedziach nauczycieli, było zmniejszenie liczby uczniów w klasach. Kilka razy podana jest konkretna propozycja, że klasa nie powinna liczyć więcej niż 20 uczniów.

Chciałbym się odnieść do tych dwóch tematów. Po pierwsze jeśli chodzi o finanse, to musimy pamiętać, że gmina ma do dyspozycji określoną pulę pieniędzy, które pochodzą z portfeli mieszkańców. Czy to bezpośrednio z podatku PIT, czy pośrednio w formie subwencji czy dotacji z budżetu państwa. Ale zawsze są to pieniądze publiczne, które najpierw musimy jako podatnicy wpłacić do budżetu. Ponadto gmina może zaciągać kredyty, ale jedynie na inwestycje. Władze gminy decydują jak te środki podzielić. Zawsze jest tak, że jak na coś chcemy zwiększyć środki, to w innym miejscu musimy znaleźć oszczędności. Rodzi się też zawsze pytanie o to, na co te zwiększone środki mają być spożytkowane? Co konkretnie przyniesie zwiększenie wydatków w danym obszarze? Jaka nastąpi zmiana jakościowa? Wydaje mi się, że najpierw powinniśmy zastanowić się co chcemy zmienić, co poprawić, a dopiero na końcu zobaczyć, czy i ile pieniędzy na to jest potrzebnych.

W zakresie wielkości oddziałów, to zastanawiam się czy nie występuje tu mechanizm przerzucania odpowiedzialności? Można te słowa interpretować w następujący sposób "nic się nie da zrobić, bo oddziały są za duże". Ja nie jestem przekonany, że zmniejszenie oddziałów przyniesie rezultaty adekwatne do niezbędnych nakładów. Czy nie ma innych, bardziej efektywnych rozwiązań? Np. zmiana sposobu pracy z uczniami na pracę w grupach? To zagadnienie było przedmiotem międzynarodowych badań prof. Johna Hattie'go. Wynika z nich, że prawie siedmiokrotnie większy wpływ na wyniki w nauce ma samoocena uczniów, niż wielkość klasy! Więcej o tych badaniach można przeczytać tutaj: http://www.ptde.org/…/A…/XX_KDE/pdf_2014/Wejner-Jaworska.pdf

Zachęcam do dyskusji. Jakie są najważniejsze problemy do rozwiązania w naszych szkołach? Od czego powinniśmy zacząć? 

Marcin Skonieczka
Wójt Gminy Płużnica